![]() |
www.OPIO.nu |
Start | Om mig | OPIOs historia | Min OPIO | Svenska husvagnar | Länkar |
ABC - ABC-Karossen AB i Mönsterås
började bygga husvagnar 1977. Man var pionjärer med att
använda limmade sandwich-element. Företaget finns
fortfarande men man slutade bygga husvagnar i slutet av
80-talet. ALFREDO - En hopfällbar vagn som tillverkades av Alfred Jönsson i Katrineholm i slutet av 50-talet.
ANDERSFORS
- En husvagn från Ingenjörsfirma Andersfors AB i
Kristinehamn i mitten av 60-talet.
APPENDO
- En husvagn från tidigt 60-tal.
BIAB -
Bergkvara Industri AB i Bergkvara tillverkade ett par
modeller av BIAB i mitten av 60-talet.
BOCA -
Bornhall & Carlsson Aktiebolag i Nossebro
tillverkade BOCA, som även benämndes Nossebrovagnen,
mellan 1962 och 1972.
BOHEM -
AB
Lamellplast i Lindome tillverkade BOHEM mellan 1961 och 1965.
Det var en vagn av självbärande glasfiberarmerad
polyester.
BOREVAGNEN
- AB
Åseleprodukter i Åsele tillverkade BOREVAGNEN mellan 1964 och 1974.
BORGVAGNEN
- Elofs Bil och Husvagnar i Ludvika började tillverkning
av BORG i blygsam skala i mitten av 50-talet. Från
mitten av 60-talet var tillverkningen mer rationell men
upphörde 1968. CABBY -
Tore Nilsson startade CABBY 1963 i Kristinehamn. Första
modellåret var 1965. Man byggde 1968 det som då var
Skandinaviens största och Europas modernaste
husvagnsfabrik och byggde husvagnarna med den s.k.
Cabby-metoden, som innebar att man sprutade uretan-skum
mellan ytterplåten och innerskivan utan träreglar, för
maximal isoleringsförmåga utan köldbryggor. 1969 såldes
CABBY till Boise Cascade i USA. Engelska Cavalier,
franska Digue och holländska Kip ingick i samma koncern,
som såldes vidare till Bendix i USA. 1976 köpte Tore
Nilsson tillbaka CABBY men även Cavalier och Kip. 1979
köpte man 75% av Digue. 1982 fick CABBY-koncernen
ekonomiska bekymmer. Tore Nilsson köpte då, via sitt
bolag Cabby Invest, tillbaka Cabby AB. 1985 lanserade
man sin första husbil. 1988 flyttades
husbilstillverkningen till ett eget bolag. 1989 avled
företagets grundare Tore Nilsson. Hans son, Per Nilsson,
övertog ledarskapet. Vid årsskiftet 1990/91 och under
1992 reducerades verksamheten kraftigt, p.g.a.
lönsamhetsproblem. 1993 började man tillverka husbilar
igen i samma bolag. 2001 införlivades man i Tirus Group.
I januari 2016 försattes CABBY i konkurs. Under våren
2016 förvärvade Polar varumärket CABBY.
CAMPA -
Grunnebo Karosseri och Bilverkstad i Grunnebro
tillverkade CAMPA i mitten av 50-talet. CAMPMAN
- Rowa, Rolf Wallin, i Tillberga tillverkade CAMPMAN i
slutet av 60-talet.
CARMEN
- Carman i Lindesberg började tillverka CARMAN 1962.
Tillverkningen övertogs av Geoplast i Mölltorp. Det var
en vagn av glasfiberarmerad plast.
COMFORT
- Det fanns två olika tillverkare som oberoende av
varandra använde namnet COMFORT. Dels Termo Industrier i
Eskilstuna i början av 60-talet, dels Nordströms
Husvagnar i Hallstahammar i mitten av 60-talet.
COME-ON
- Bolin Båt AB tillverkade COME-ON i glasfiberarmerad
plast och uretanisolering mellan 1978 och 1981. Bolin Båt AB
köptes sedan upp av KABE-koncernen och blev Kabe Hus AB.
E-BE -
E-Be
Trailer i Malmö tillverkade vagnarna från mitten av
50-talet fram till 1971. EXCLUSIVE
- AB Eksjöverken i Eksjö tillverkade Exclusive mellan
1963 och 1966. Det fanns bara modell Exclusive
600 på programmet.
FAMILY
- Karlskoga
Husvagnar AB i Karlskoga tillverkade FAMILY mellan 1965 och 1968. FAVORIT - Mauritz Bohlin AB i Vega,
söder om Stockholm, började tillverka VIKING 1962 med
kaross i AP-plast men bytte namn till FAVORIT 1965. Dörren var på vänster
sida på VIKING men flyttades till höger sida på FAVORIT.
1970 övertog AB Harry Wennberg i Stockholm tillverkningen.
1972 övertog Electrolux tillverkningen och 1973 övertog
Nycab tillverkningen fram t.o.m. 1981. Modell MF-400 var
den vanligaste. Bl.a. använde SJ ca. 300st. Modellerna
MF-540 och MF-600 fanns också men gjordes bara i fåtal,
kanske färre än 10st. MF-600 var en boggievagn.
FIAB -
Floby
Industri Aktiebolag i Floby tillverkade FIAB-vagnarna
mellan 1965 och 1971.
FJUGESTA
- Fjugesta
Trä- och Byggmaterial AB i Fjugesta tillverkade husvagnarna
mellan 1961 och 1967.
FJÄLLVAGNEN
- Mellan 1962 och 1964 legotillverkade Sävar Snickerifabrik i Sävar husvagnen
Stilmaster. 1965 började man tillverka egna husvagnar.
1966 fick de namnet Äss-vagnen. De var i princip kopior
av Polarvagnen. 1967 bytte man namn till Fjällvagnen.
1986 överlät Sävar Snickerifabrik AB tillverkningen till
det nybildade bolaget Fjellvagnen AB och flyttade
verksamheten till Vuollerim i Norrbotten. 1989 gick
Fjellvagnen i konkurs. Det rekonstruerades som
Fjällvagnen Caravan AB. 1991 begärdes bolaget på nytt i
konkurs. Piteå Produktion AB övertog verksamheten som
endast byggde vagnar på beställning. 1998 såldes bolaget
och försvann snart från marknaden.
GEV - Georg Ericssons Snickeri i Valskog tillverkade GEV mellan 1962 och 1971. HB-TRAILER
- AB
Junohus i Uddevalla tillverkade vagnen i slutet av 50-talet.
HEBY -
Heby Husvagnar i Heby tillverkade vagnarna mellan 1962
och 1972. HOLIDAY - Heurgrens Båt och Motor i Stockholm tillverkade HOLIDAY i glasfiberarmerad plast i början av 60-talet.
KABE - Karosseri AB Elit i
Tenhult. Kurt Blomqvist byggde en husvagn 1958 som
familjen skulle använda på semestern. Den såldes dock
innan dess och 1959 började Blomqvist istället
serietillverkning i liten skala, parallellt med sitt
arbete på Flygförvaltningen. 1962 beslöt Blomqvist att
satsa på husvagnstillverkning på heltid och lämnade då
Flygförvaltningen. 1969 tog man helt nybyggda
fabrikslokaler i bruk. KABE medverkade till att starta
KAFI i Finland. 1976 tillverkades en lågprisserie av
KABE hos Panther-fabriken i England. De såldes under
namnet Nordica. 1985 övergick man till att bygga enligt
sandwich-metoden. 1986 startade man Kama Fritid AB som
säljer tillbehör. 1987 köpte man engelska Fleetwood.
1995 köpte man det konkursmässiga Öggestorp. 2004 såldes
Feetwood till Adria. Här kan du läsa deras egen bok KABE 50 år.
KABI - En kombinerad husvagn och båt från MDY Produkter AB i Linghem i början av 80-talet.
KALIX -
Kalix Husvagnar AB i Kalix tillverkade vagnen i
glasfiberarmerad plast i mitten av 60-talet. KARLSKOGA
- En
husvagn från mitten av 60-talet.
LINDHE
- R. Lindhe i Göteborg tillverkade ett par enkla
modeller i slutet av 50-talet.
MEK. KONSTRUKTIONER - En vagn att bygga själv av den händige. Ritningar och byggbeskrivning gjordes av Mek. Konstruktioner i Karlstad. MELLÖSA-VAGNEN
- Paul Larssons Snickeriverkstad i Mellösa tillverkade
vagnen i mitten av 60-talet. Husvagnen kunde även köpas
som byggsats. MHF-trailern
- En liten husvagn för den händige självbyggaren, i
slutet av 50-talet. MYRAN -
Special-Karosser
AB i Dorotea tillverkade MYRAN mellan 1993 och 1994. En liten husvagn som påminde
om Polar 300.
MYRBY -
Myrby Snickeri i Enköping tillverkade husvagnar av flera
olika modeller från 1959 till 1966. 1961 ändrades namnet
till TRIMAB.
NORDIC
- Cabby-fabriken byggde Nordic på uppdrag av
Husvagn-Svensson mellan 1980 och 1981.
NORRLANDSVAGNEN - Norrlandsvagnar
i Bygdsiljum tillverkade vagnen mellan 1961 och 1971.
Sedan 1963 har Norrlandsvagnar tillverkat
personalvagnar, vilket man gör än idag. NOSSEBROVAGNEN
- Se BOCA.
NYCAB - Lars Nyström i Uppsala hade tidigare tillverkat båtar i glasfiberarmerad plast men börajde tillverka en husvagnsmodell i samma material. Det var en fin boggi-vagn med kraftig isolering. Den var ungefär 5,5 meter lång och utseendet var inte helt olikt Polar Ambassadör. 1973 övertog man tillverkningen av Favorit från Electrolux. OLOFSFORS
- Olofsfors Bruk tillverkade husvagnar på 60-talet. P600
och P650. P650 var liksom Stjärnvagnen / OPIO 600 en
kopia av SMV 10.
OPIO -
Se OPIOs
historia. ORUST - Intermittent AB i Ellös tillverkade vagnen i mitten av 60-talet. OK-BIVA
- En husvagn från mitten av 70-talet.
POLARVAGNEN - Bertil Holmqvist och
Håkan Wallin började bygga husvagnar i en lada i Junsele
1964. Vagnarna var byggda för att klara norrländsk
vinter, så de hade uretan-isolering, dubbla fönster och
värmesystem. 1966 brann fabriksladan i Junsele och en ny
fabrik byggdes i Dorotea. Först fanns bara modell TB
(tvärbädd). 1967 kom även LB (långbädd). Båda var knappt
4 meter långa. 1970 kom modell Diplomat som var 5 meter
lång. 1971 kom lyxvagnen Ambassadör som var 6 meter
lång. Så långt hade man använt Polarvagnens ursprungliga
formspråk. 1972 lanserade man det nya formspråket med
modell Attaché. I grunden kom detta att vara ända t.o.m.
1990. 1991 ändrade man bakdelen till full höjd och
benämnde dem Highback.
RESVIL
- Wanners Snickeri & Karrosserifabrik i Lidköping
tillverkade RESVIL mellan 1948 och 1972.
RH-TRAILER
- R. Håkansson och hans företag AB Eringsboda
karrosseri-industri, tillverkade RH mellan 1948 och
1976.
RMS - RMS Industri i Skultorp tillverkade vagnarna mellan 1964 och 1966. ROHAB - Ronneby Husvagnar AB i Kallinge byggde husvagnar av engelsk modell men 1970 övertog man tillverkningen av OPIO. Se OPIOs historia. ROWA -
Se CAMPMAN. SAABO - SAAB tillverkade vagnen i Ljungafabriken utanför Norrköping mellan 1964 och 1968. Saabo gjordes mycket lätt för att passa motorsvaga bilar, som t.ex. SAAB 92. SELGS - Var, liksom OPIO 600, en kopia av SMV 10. SIGAM -
Var en hopfällbar vagn som byggdes i Bromma runt 1960.
SMV - Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro började
tillverka husvagnar 1948. SMV var sveriges största
husvagnstillverkare under 50- och 60-talen. De senaste
åren har man tillverkat husvagnar i liten skala på
beställning, byggda på traditionellt hantverksmässigt
sätt. Raimo Tunsved övertog verksamheten 1986 och då
hade han redan varit anställd där i över 20 år. I mars
2016 gick Raimo Tunsved bort och ingen verkade villig
att driva verksamheten vidare. Men då klev Henrik
Karlsson in och räddade verksamheten och driver
företaget vidare.
SMÅLANDIA - Sävsjö ingick i den brittiska CI-koncernen och tillverkade Sprite, i förbättrat utförande, för den skandinaviska marknaden. Mellan 1985 och 1990 tillverkades även SMÅLANDIA i Sävsjö-fabriken. SMÅLANDSVAGNEN
- Bröderna Staffan och Christer Carlsson arbetade
tidigare på ÖGGESTORP och bildade SMÅLANDSVAGNEN i
Tenhult 1985. Företaget gick i konkurs 1990. Sanbi i
Aneby övertog verksamheten. 1991 gick företaget i
konkurs igen. Bolaget rekonstruerades och övertogs av
Thor Nilsson i Sjöbo men tillverkningen var fortsatt i
Aneby. Lönsamheten var dålig och verksamheten lades ner
1995. SPECIALKAROSSER
- Adolf och Reidun Sellgren arbetade tidigare på
POLARVAGNEN och bildade SPECIALKAROSSER i Dorotea i
slutet av 1982. Man tillverkade specialvagnar som var
baserade på Polar. Man tillverkade även Easy Camper.
1992 försattes bolaget i konkurs men blev rekonstruerat
med fortsatt verksamhet.
SUN-WEST
- Ege
Westin tillverkade SUN-WEST i Hallsberg mellan 1961 och 1965.
SVELAND - Husvagnsförsäljaren Bengt i Örkelljunga lät tillverka SVELAND i England efter egen specifikation mellan 1971 och 1981. SWEDIMA
- Tillverkades i Urshult i slutet av 50-talet. SÄVSJÖ - Husvagnsfabriken i Sävsjö
byggdes 1976 för tillverkning av vagnar för den
brittiska i CI-koncernen. Utöver den egna Sävsjö-vagnen,
tillverkades Sprite-vagnar i versioner som var anpassade
för den skandinaviska marknaden och av högre kvalitet än
vagnarna som var tillverkade i England. Företaget hade
en brittisk VD som uttydde Sövsjö som "Safe Sure". 1982
gick CI i konkurs. 1986 ändrade företaget namn till
Sävsjö Caravan AB. 1987 slogs Polar och Sävsjö ihop i
det gemensamma bolaget Polar & Sävsjö AB. 1990
upphörde Smålandia-modellerna. 1991 lades tillverkningen
ner i Sävsjö och flyttades istället till Polarfabriken i
Dorotea. 1991 lanserades Euroliner-serien. Sista
tillverkningsåret för Sävsjö-vagnarna var 1997. TRELLEBORG
- Var en tidig sandwich-konstruktion i glasfiberarmerad
plast och tillverkades under 60-talet. TRIMAB
- Se MYRBY. UVI - UVI 650 var en kopia av SMV 10 och tillverkades i mitten av 60-talet.
VÄRÖ - Väröbacka Karrosserifabrik tillverkade vagnen i början av 60-talet. VOLVO - 1957 tillverkade Linells i Braås en hopfällbar husvagn åt Volvo, som ett tillbehör till Volvo PV 444.
YBO -
Lindströms Husvagnar i Ystad började tillverka YBO 1966
i liten skala. Det var en husvagn av mycket hög
kvalitet. 1971 övertog Fritidsbostäder AB i Everöd tillverkningen. 1974 gick företaget i
konkurs och tillverkningen upphörde. YNGSJÖVAGNEN - Heides Karrosserifabrik i Yngsjö tillverkade hästvagnar redan 1922. Sedan har man tillverkat olika karosser till ambulanser, bussar, lastbilar, m.m. Mellan 1959 och 1965 tillverkade man husvagnar. ÅTM
- I början av 80-talet tillverkade AB Åsele Transport
Mekano en vagn utan fönster och utan inredning.
Köparen fick själv göra resten. ÄSS-VAGNEN - Se Fjällvagnen.
ÖGGESTORP - 1963 började Bertil Larsson bygga LBE-vagnen i Öggestorp. Bertil hade tidigare arbetat på KABE i Tenhult. Företaget bytte namn till ÖGGESTORP Husvagnar AB. Populära modeller genom åren har bl.a. varit Drabant, Comfort, Regent och Baron. 1994 lanserade man Colibri som var en helt ny modellserie, tillverkad enligt senaste moderna metoder. 1995 gick företaget i konkurs. KABE köpte då företaget. |