In English
www.OPIO.nu

Start Om mig OPIOs historia Min OPIO Svenska husvagnar Länkar




Svenska husvagnar genom tiderna
Endast en handfull av dem finns kvar



ABAL - En kombinerad husvagn och båt i slutet av 60-talet.

ABC - ABC-Karossen AB i Mönsterås började bygga husvagnar 1977. Man var pionjärer med att använda limmade sandwich-element. Företaget finns fortfarande men man slutade bygga husvagnar i slutet av 80-talet.

ALFREDO - En hopfällbar vagn som tillverkades av Alfred Jönsson i Katrineholm i slutet av 50-talet.

ANDERSFORS - En husvagn från Ingenjörsfirma Andersfors AB i Kristinehamn i mitten av 60-talet.

APPENDO - En husvagn från tidigt 60-tal.

BIAB - Bergkvara Industri AB i Bergkvara tillverkade ett par modeller av BIAB i mitten av 60-talet.

BOCA - Bornhall & Carlsson Aktiebolag i Nossebro tillverkade BOCA, som även benämndes Nossebrovagnen, mellan 1962 och 1972.

BOHEM - AB Lamellplast i Lindome tillverkade BOHEM mellan 1961 och 1965. Det var en vagn av självbärande glasfiberarmerad polyester.

BOREVAGNEN - AB Åseleprodukter i Åsele tillverkade BOREVAGNEN mellan 1964 och 1974.

BORGVAGNEN - Elofs Bil och Husvagnar i Ludvika började tillverkning av BORG i blygsam skala i mitten av 50-talet. Från mitten av 60-talet var tillverkningen mer rationell men upphörde 1968.

CABBY - Tore Nilsson startade CABBY 1963 i Kristinehamn. Första modellåret var 1965. Man byggde 1968 det som då var Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik och byggde husvagnarna med den s.k. Cabby-metoden, som innebar att man sprutade uretan-skum mellan ytterplåten och innerskivan utan träreglar, för maximal isoleringsförmåga utan köldbryggor. 1969 såldes CABBY till Boise Cascade i USA. Engelska Cavalier, franska Digue och holländska Kip ingick i samma koncern, som såldes vidare till Bendix i USA. 1976 köpte Tore Nilsson tillbaka CABBY men även Cavalier och Kip. 1979 köpte man 75% av Digue. 1982 fick CABBY-koncernen ekonomiska bekymmer. Tore Nilsson köpte då, via sitt bolag Cabby Invest, tillbaka Cabby AB. 1985 lanserade man sin första husbil. 1988 flyttades husbilstillverkningen till ett eget bolag. 1989 avled företagets grundare Tore Nilsson. Hans son, Per Nilsson, övertog ledarskapet. Vid årsskiftet 1990/91 och under 1992 reducerades verksamheten kraftigt, p.g.a. lönsamhetsproblem. 1993 började man tillverka husbilar igen i samma bolag. 2001 införlivades man i Tirus Group. I januari 2016 försattes CABBY i konkurs. Under våren 2016 förvärvade Polar varumärket CABBY.

CAMPA - Grunnebo Karosseri och Bilverkstad i Grunnebro tillverkade CAMPA i mitten av 50-talet.

CAMPMAN - Rowa, Rolf Wallin, i Tillberga tillverkade CAMPMAN i slutet av 60-talet.

CARMEN - Carman i Lindesberg började tillverka CARMAN 1962. Tillverkningen övertogs av Geoplast i Mölltorp. Det var en vagn av glasfiberarmerad plast.

COMFORT - Det fanns två olika tillverkare som oberoende av varandra använde namnet COMFORT. Dels Termo Industrier i Eskilstuna i början av 60-talet, dels Nordströms Husvagnar i Hallstahammar i mitten av 60-talet.

COME-ON - Bolin Båt AB tillverkade COME-ON i glasfiberarmerad plast och uretanisolering mellan 1978 och 1981. Bolin Båt AB köptes sedan upp av KABE-koncernen och blev Kabe Hus AB.

E-BE - E-Be Trailer i Malmö tillverkade vagnarna från mitten av 50-talet fram till 1971.

EXCLUSIVE - AB Eksjöverken i Eksjö tillverkade Exclusive mellan 1963 och 1966. Det fanns bara modell Exclusive 600 på programmet.

FAMILY - Karlskoga Husvagnar AB i Karlskoga tillverkade FAMILY mellan 1965 och 1968.

FAVORIT - Mauritz Bohlin AB i Vega, söder om Stockholm, började tillverka VIKING 1962 med kaross i AP-plast men bytte namn till FAVORIT 1965. Dörren var på vänster sida på VIKING men flyttades till höger sida på FAVORIT. 1970 övertog AB Harry Wennberg i Stockholm tillverkningen. 1972 övertog Electrolux tillverkningen och 1973 övertog Nycab tillverkningen fram t.o.m. 1981. Modell MF-400 var den vanligaste. Bl.a. använde SJ ca. 300st. Modellerna MF-540 och MF-600 fanns också men gjordes bara i fåtal, kanske färre än 10st. MF-600 var en boggievagn.

FIAB - Floby Industri Aktiebolag i Floby tillverkade FIAB-vagnarna mellan 1965 och 1971.

FJUGESTA - Fjugesta Trä- och Byggmaterial AB i Fjugesta tillverkade husvagnarna mellan 1961 och 1967.

FJÄLLVAGNEN - Mellan 1962 och 1964 legotillverkade Sävar Snickerifabrik i Sävar husvagnen Stilmaster. 1965 började man tillverka egna husvagnar. 1966 fick de namnet Äss-vagnen. De var i princip kopior av Polarvagnen. 1967 bytte man namn till Fjällvagnen. 1986 överlät Sävar Snickerifabrik AB tillverkningen till det nybildade bolaget Fjellvagnen AB och flyttade verksamheten till Vuollerim i Norrbotten. 1989 gick Fjellvagnen i konkurs. Det rekonstruerades som Fjällvagnen Caravan AB. 1991 begärdes bolaget på nytt i konkurs. Piteå Produktion AB övertog verksamheten som endast byggde vagnar på beställning. 1998 såldes bolaget och försvann snart från marknaden.

GEV - Georg Ericssons Snickeri i Valskog tillverkade GEV mellan 1962 och 1971.

HB-TRAILER - AB Junohus i Uddevalla tillverkade vagnen i slutet av 50-talet.

HEBY - Heby Husvagnar i Heby tillverkade vagnarna mellan 1962 och 1972.

HOLIDAY - Heurgrens Båt och Motor i Stockholm tillverkade HOLIDAY i glasfiberarmerad plast i början av 60-talet.

KABE - Karosseri AB Elit i Tenhult. Kurt Blomqvist byggde en husvagn 1958 som familjen skulle använda på semestern. Den såldes dock innan dess och 1959 började Blomqvist istället serietillverkning i liten skala, parallellt med sitt arbete på Flygförvaltningen. 1962 beslöt Blomqvist att satsa på husvagnstillverkning på heltid och lämnade då Flygförvaltningen. 1969 tog man helt nybyggda fabrikslokaler i bruk. KABE medverkade till att starta KAFI i Finland. 1976 tillverkades en lågprisserie av KABE hos Panther-fabriken i England. De såldes under namnet Nordica. 1985 övergick man till att bygga enligt sandwich-metoden. 1986 startade man Kama Fritid AB som säljer tillbehör. 1987 köpte man engelska Fleetwood. 1995 köpte man det konkursmässiga Öggestorp. 2004 såldes Feetwood till Adria. Här kan du läsa deras egen bok KABE 50 år.

KABI - En kombinerad husvagn och båt från MDY Produkter AB i Linghem i början av 80-talet.

KALIX - Kalix Husvagnar AB i Kalix tillverkade vagnen i glasfiberarmerad plast i mitten av 60-talet.

KARLSKOGA - En husvagn från mitten av 60-talet.

LINDHE - R. Lindhe i Göteborg tillverkade ett par enkla modeller i slutet av 50-talet.

MEK. KONSTRUKTIONER - En vagn att bygga själv av den händige. Ritningar och byggbeskrivning gjordes av Mek. Konstruktioner i Karlstad.

MELLÖSA-VAGNEN - Paul Larssons Snickeriverkstad i Mellösa tillverkade vagnen i mitten av 60-talet. Husvagnen kunde även köpas som byggsats.

MHF-trailern - En liten husvagn för den händige självbyggaren, i slutet av 50-talet.

MYRAN - Special-Karosser AB i Dorotea tillverkade MYRAN mellan 1993 och 1994. En liten husvagn som påminde om Polar 300.

MYRBY - Myrby Snickeri i Enköping tillverkade husvagnar av flera olika modeller från 1959 till 1966. 1961 ändrades namnet till TRIMAB.

NORDIC - Cabby-fabriken byggde Nordic på uppdrag av Husvagn-Svensson mellan 1980 och 1981.

NORRLANDSVAGNEN - Norrlandsvagnar i Bygdsiljum tillverkade vagnen mellan 1961 och 1971. Sedan 1963 har Norrlandsvagnar tillverkat personalvagnar, vilket man gör än idag.

NOSSEBROVAGNEN - Se BOCA.

NYCAB - Lars Nyström i Uppsala hade tidigare tillverkat båtar i glasfiberarmerad plast men börajde tillverka en husvagnsmodell i samma material. Det var en fin boggi-vagn med kraftig isolering. Den var ungefär 5,5 meter lång och utseendet var inte helt olikt Polar Ambassadör. 1973 övertog man tillverkningen av Favorit från Electrolux.

OLOFSFORS - Olofsfors Bruk tillverkade husvagnar på 60-talet. P600 och P650. P650 var liksom Stjärnvagnen / OPIO 600 en kopia av SMV 10.

OPIO - Se OPIOs historia.

ORUST - Intermittent AB i Ellös tillverkade vagnen i mitten av 60-talet.

OK-BIVA - En husvagn från mitten av 70-talet.

POLARVAGNEN - Bertil Holmqvist och Håkan Wallin började bygga husvagnar i en lada i Junsele 1964. Vagnarna var byggda för att klara norrländsk vinter, så de hade uretan-isolering, dubbla fönster och värmesystem. 1966 brann fabriksladan i Junsele och en ny fabrik byggdes i Dorotea. Först fanns bara modell TB (tvärbädd). 1967 kom även LB (långbädd). Båda var knappt 4 meter långa. 1970 kom modell Diplomat som var 5 meter lång. 1971 kom lyxvagnen Ambassadör som var 6 meter lång. Så långt hade man använt Polarvagnens ursprungliga formspråk. 1972 lanserade man det nya formspråket med modell Attaché. I grunden kom detta att vara ända t.o.m. 1990. 1991 ändrade man bakdelen till full höjd och benämnde dem Highback.
1978 blev ett år med kraftig förlust och 1979 såldes Polar till Hellgren Invest AB. 1981 var Polar nära konkurs. 1982 blev både kommunen och flera norrländska företag ägare till Polar. 1987 bildade Polar och Sävsjö gemensamt bolag. 1988 köptes bolaget av finska Lohja, som även ägde Solifer. Från 1998 tillverkades både Polar och Sävsjö endast i Dorotea. 2002 invigde man Husvagnsmuseet. 2003 flyttades tillverkningen av Solifer till Polar-fabriken i Dorotea.

RESVIL - Wanners Snickeri & Karrosserifabrik i Lidköping tillverkade RESVIL mellan 1948 och 1972.

RH-TRAILER - R. Håkansson och hans företag AB Eringsboda karrosseri-industri, tillverkade RH mellan 1948 och 1976.

RMS - RMS Industri i Skultorp tillverkade vagnarna mellan 1964 och 1966.

ROHAB - Ronneby Husvagnar AB i Kallinge byggde husvagnar av engelsk modell men 1970 övertog man tillverkningen av OPIO. Se OPIOs historia.

ROWA - Se CAMPMAN.

SAABO - SAAB tillverkade vagnen i Ljungafabriken utanför Norrköping mellan 1964 och 1968. Saabo gjordes mycket lätt för att passa motorsvaga bilar, som t.ex. SAAB 92.

SELGS - Var, liksom OPIO 600, en kopia av SMV 10.

SIGAM - Var en hopfällbar vagn som byggdes i Bromma runt 1960.

SMV - Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro började tillverka husvagnar 1948. SMV var sveriges största husvagnstillverkare under 50- och 60-talen. De senaste åren har man tillverkat husvagnar i liten skala på beställning, byggda på traditionellt hantverksmässigt sätt. Raimo Tunsved övertog verksamheten 1986 och då hade han redan varit anställd där i över 20 år. I mars 2016 gick Raimo Tunsved bort och ingen verkade villig att driva verksamheten vidare. Men då klev Henrik Karlsson in och räddade verksamheten och driver företaget vidare.

SMÅLANDIA - Sävsjö ingick i den brittiska CI-koncernen och tillverkade Sprite, i förbättrat utförande, för den skandinaviska marknaden. Mellan 1985 och 1990 tillverkades även SMÅLANDIA i Sävsjö-fabriken.

SMÅLANDSVAGNEN - Bröderna Staffan och Christer Carlsson arbetade tidigare på ÖGGESTORP och bildade SMÅLANDSVAGNEN i Tenhult 1985. Företaget gick i konkurs 1990. Sanbi i Aneby övertog verksamheten. 1991 gick företaget i konkurs igen. Bolaget rekonstruerades och övertogs av Thor Nilsson i Sjöbo men tillverkningen var fortsatt i Aneby. Lönsamheten var dålig och verksamheten lades ner 1995.

SPECIALKAROSSER - Adolf och Reidun Sellgren arbetade tidigare på POLARVAGNEN och bildade SPECIALKAROSSER i Dorotea i slutet av 1982. Man tillverkade specialvagnar som var baserade på Polar. Man tillverkade även Easy Camper. 1992 försattes bolaget i konkurs men blev rekonstruerat med fortsatt verksamhet.

STIGOLETTE - Karlssons Plåtslageri i Uppsala tillverkade STIGOLETTE i början av 60-talet.

STIL-MASTER - Stil-Master lanserades 1963 och byggdes i Umeå. Vagnen påminde mycket om Polarvagnen i utformningen men med något annorlunda frontparti med panoramafönster. De byggdes också på samma sätt med trästomme och cellplastisolering som utvändigt kläddes med aluminiumplåt. 1969 flyttades verksamheten till Kälarne och vagnarnna gjordes istället helt i glasfiberarmerad plast med uretanisolering. Formgivningen blev nu helt unik och påminde inte längre om Polarvagnen. Endast ca. 50st vagnar byggdes. 1970 upphörde tillverkningen.

STJÄRNVAGNEN -
Se OPIOs historia.

SUN-WEST - Ege Westin tillverkade SUN-WEST i Hallsberg mellan 1961 och 1965.

SVELAND - Husvagnsförsäljaren Bengt i Örkelljunga lät tillverka SVELAND i England efter egen specifikation mellan 1971 och 1981.

SWEDIMA - Tillverkades i Urshult i slutet av 50-talet.

SÄVSJÖ - Husvagnsfabriken i Sävsjö byggdes 1976 för tillverkning av vagnar för den brittiska i CI-koncernen. Utöver den egna Sävsjö-vagnen, tillverkades Sprite-vagnar i versioner som var anpassade för den skandinaviska marknaden och av högre kvalitet än vagnarna som var tillverkade i England. Företaget hade en brittisk VD som uttydde Sövsjö som "Safe Sure". 1982 gick CI i konkurs. 1986 ändrade företaget namn till Sävsjö Caravan AB. 1987 slogs Polar och Sävsjö ihop i det gemensamma bolaget Polar & Sävsjö AB. 1990 upphörde Smålandia-modellerna. 1991 lades tillverkningen ner i Sävsjö och flyttades istället till Polarfabriken i Dorotea. 1991 lanserades Euroliner-serien. Sista tillverkningsåret för Sävsjö-vagnarna var 1997.

TRELLEBORG - Var en tidig sandwich-konstruktion i glasfiberarmerad plast och tillverkades under 60-talet.

TRIMAB - Se MYRBY.

UVI - UVI 650 var en kopia av SMV 10 och tillverkades i mitten av 60-talet.

VÄRÖ - Väröbacka Karrosserifabrik tillverkade vagnen i början av 60-talet.

VOLVO - 1957 tillverkade Linells i Braås en hopfällbar husvagn åt Volvo, som ett tillbehör till Volvo PV 444.

YBO - Lindströms Husvagnar i Ystad började tillverka YBO 1966 i liten skala. Det var en husvagn av mycket hög kvalitet. 1971 övertog Fritidsbostäder AB i Everöd tillverkningen. 1974 gick företaget i konkurs och tillverkningen upphörde.

YNGSJÖVAGNEN - Heides Karrosserifabrik i Yngsjö tillverkade hästvagnar redan 1922. Sedan har man tillverkat olika karosser till ambulanser, bussar, lastbilar, m.m.  Mellan 1959 och 1965 tillverkade man husvagnar.

ÅTM - I början av 80-talet tillverkade AB Åsele Transport Mekano en vagn utan fönster och utan inredning. Köparen fick själv göra resten.

ÄSS-VAGNEN - Se Fjällvagnen.

ÖGGESTORP - 1963 började Bertil Larsson bygga LBE-vagnen i Öggestorp. Bertil hade tidigare arbetat på KABE i Tenhult. Företaget bytte namn till ÖGGESTORP Husvagnar AB. Populära modeller genom åren har bl.a. varit Drabant, Comfort, Regent och Baron. 1994 lanserade man Colibri som var en helt ny modellserie, tillverkad enligt senaste moderna metoder. 1995 gick företaget i konkurs. KABE köpte då företaget.




               

Up
Till sidans början