![]() |
www.OPIO.nu |
Start | Om mig | OPIOs historia | Min OPIO | Svenska husvagnar | Länkar |
ABC - ABC-Karossen AB i
Mönsterås började bygga husvagnar 1977. Man var
pionjärer med att använda limmade
sandwich-element. Företaget finns fortfarande
men man slutade bygga husvagnar i slutet av
80-talet. ALFREDO - En hopfällbar vagn som tillverkades av Alfred Jönsson i Katrineholm i slutet av 50-talet.
ANDERSFORS -
En husvagn från Ingenjörsfirma Andersfors AB i
Kristinehamn i mitten av 60-talet.
APPENDO - En
husvagn från tidigt 60-tal.
BIAB -
Bergkvara Industri AB i Bergkvara tillverkade
ett par modeller av BIAB i mitten av 60-talet.
BOCA -
Bornhall & Carlsson Aktiebolag i Nossebro
tillverkade BOCA, som även benämndes
Nossebrovagnen, mellan 1962 och 1972.
BOHEM - AB
Lamellplast i Lindome tillverkade BOHEM mellan 1961 och
1965. Det var en vagn av självbärande
glasfiberarmerad polyester.
BOREVAGNEN -
AB Åseleprodukter i Åsele tillverkade
BOREVAGNEN mellan 1964 och
1974.
BORGVAGNEN -
Elofs Bil och Husvagnar i Ludvika började
tillverkning av BORG i blygsam skala i mitten av
50-talet. Från mitten av 60-talet var
tillverkningen mer rationell men upphörde 1968. CABBY - Tore
Nilsson startade CABBY 1963 i Kristinehamn.
Första modellåret var 1965. Man byggde 1968 det
som då var Skandinaviens största och Europas
modernaste husvagnsfabrik och byggde husvagnarna
med den s.k. Cabby-metoden, som innebar att man
sprutade uretan-skum mellan ytterplåten och
innerskivan utan träreglar, för maximal
isoleringsförmåga utan köldbryggor. 1969 såldes
CABBY till Boise Cascade i USA. Engelska
Cavalier, franska Digue och holländska Kip
ingick i samma koncern, som såldes vidare till
Bendix i USA. 1976 köpte Tore Nilsson tillbaka
CABBY men även Cavalier och Kip. 1979 köpte man
75% av Digue. 1982 fick CABBY-koncernen
ekonomiska bekymmer. Tore Nilsson köpte då, via
sitt bolag Cabby Invest, tillbaka Cabby AB. 1985
lanserade man sin första husbil. 1988 flyttades
husbilstillverkningen till ett eget bolag. 1989
avled företagets grundare Tore Nilsson. Hans
son, Per Nilsson, övertog ledarskapet. Vid
årsskiftet 1990/91 och under 1992 reducerades
verksamheten kraftigt, p.g.a. lönsamhetsproblem.
1993 började man tillverka husbilar igen i samma
bolag. 2001 införlivades man i Tirus Group. I
januari 2016 försattes CABBY i konkurs. Under
våren 2016 förvärvade Polar varumärket CABBY.
CAMPA -
Grunnebo Karosseri och Bilverkstad i Grunnebro
tillverkade CAMPA i mitten av 50-talet. CAMPMAN -
Rowa, Rolf Wallin, i Tillberga tillverkade
CAMPMAN i slutet av 60-talet.
CARMEN -
Carman i Lindesberg började tillverka CARMAN
1962. Tillverkningen övertogs av Geoplast i
Mölltorp. Det var en vagn av glasfiberarmerad
plast.
COMFORT -
Det fanns två olika tillverkare som oberoende av
varandra använde namnet COMFORT. Dels Termo
Industrier i Eskilstuna i början av 60-talet,
dels Nordströms Husvagnar i Hallstahammar i
mitten av 60-talet.
COME-ON -
Bolin Båt AB tillverkade COME-ON i
glasfiberarmerad plast och uretanisolering
mellan 1978 och 1981. Bolin Båt
AB köptes sedan upp av KABE-koncernen och blev Kabe Hus
AB.
E-BE - E-Be
Trailer i Malmö tillverkade vagnarna från mitten
av 50-talet fram till 1971. EXCLUSIVE
- AB Eksjöverken i Eksjö tillverkade Exclusive
mellan 1963 och 1966. Det fanns bara modell
Exclusive 600 på programmet.
FAMILY - Karlskoga
Husvagnar AB i Karlskoga tillverkade FAMILY
mellan 1965 och 1968. FAVORIT - Mauritz Bohlin AB i
Vega, söder om Stockholm, började tillverka VIKING
1962 med kaross i
AP-plast men bytte namn till FAVORIT 1965. Dörren var på
vänster sida på VIKING men flyttades till höger
sida på FAVORIT. 1970 övertog AB Harry Wennberg i
Stockholm tillverkningen. 1972 övertog Electrolux
tillverkningen och 1973 övertog Nycab
tillverkningen fram t.o.m. 1981. Modell MF-400 var
den vanligaste. Bl.a. använde SJ ca. 300st.
Modellerna MF-540 och MF-600 fanns också men
gjordes bara i fåtal, kanske färre än 10st. MF-600
var en boggievagn.
FIAB - Floby
Industri Aktiebolag i Floby tillverkade
FIAB-vagnarna mellan 1965 och
1971.
FJUGESTA - Fjugesta
Trä- och Byggmaterial AB i Fjugesta tillverkade
husvagnarna mellan 1961 och 1967.
FJÄLLVAGNEN
- Mellan 1962 och 1964 legotillverkade Sävar Snickerifabrik
i Sävar husvagnen Stilmaster. 1965 började man
tillverka egna husvagnar. 1966 fick de namnet
Äss-vagnen. De var i princip kopior av
Polarvagnen. 1967 bytte man namn till
Fjällvagnen. 1986 överlät Sävar Snickerifabrik
AB tillverkningen till det nybildade bolaget
Fjellvagnen AB och flyttade verksamheten till
Vuollerim i Norrbotten. 1989 gick Fjellvagnen i
konkurs. Det rekonstruerades som Fjällvagnen
Caravan AB. 1991 begärdes bolaget på nytt i
konkurs. Piteå Produktion AB övertog
verksamheten som endast byggde vagnar på
beställning. 1998 såldes bolaget och försvann
snart från marknaden.
GEV - Georg Ericssons Snickeri i Valskog tillverkade GEV mellan 1962 och 1971. HB-TRAILER -
AB Junohus i Uddevalla tillverkade
vagnen i slutet av
50-talet.
HEBY - Heby
Husvagnar i Heby tillverkade vagnarna mellan
1962 och 1972. HOLIDAY - Heurgrens Båt och Motor i Stockholm tillverkade HOLIDAY i glasfiberarmerad plast i början av 60-talet.
KABE -
Karosseri AB Elit i Tenhult. Kurt Blomqvist
byggde en husvagn 1958 som familjen skulle
använda på semestern. Den såldes dock innan dess
och 1959 började Blomqvist istället
serietillverkning i liten skala, parallellt med
sitt arbete på Flygförvaltningen. 1962 beslöt
Blomqvist att satsa på husvagnstillverkning på
heltid och lämnade då Flygförvaltningen. 1969
tog man helt nybyggda fabrikslokaler i bruk.
KABE medverkade till att starta KAFI i Finland.
1976 tillverkades en lågprisserie av KABE hos
Panther-fabriken i England. De såldes under
namnet Nordica. 1985 övergick man till att bygga
enligt sandwich-metoden. 1986 startade man Kama
Fritid AB som säljer tillbehör. 1987 köpte man
engelska Fleetwood. 1995 köpte man det
konkursmässiga Öggestorp. 2004 såldes Feetwood
till Adria. Här kan du läsa deras egen bok KABE 50 år.
KABI - En kombinerad husvagn och båt från MDY Produkter AB i Linghem i början av 80-talet.
KALIX -
Kalix Husvagnar AB i Kalix tillverkade vagnen i
glasfiberarmerad plast i mitten av 60-talet. KARLSKOGA -
En husvagn från mitten av 60-talet.
LINDHE - R.
Lindhe i Göteborg tillverkade ett par enkla
modeller i slutet av 50-talet.
MEK. KONSTRUKTIONER - En vagn att bygga själv av den händige. Ritningar och byggbeskrivning gjordes av Mek. Konstruktioner i Karlstad. MELLÖSA-VAGNEN
- Paul Larssons Snickeriverkstad i Mellösa
tillverkade vagnen i mitten av 60-talet.
Husvagnen kunde även köpas som byggsats. MHF-trailern
- En liten husvagn för den händige
självbyggaren, i slutet av 50-talet. MYRAN - Special-Karosser
AB i Dorotea tillverkade MYRAN mellan 1993 och
1994. En liten husvagn som
påminde om Polar 300.
MYRBY -
Myrby Snickeri i Enköping tillverkade husvagnar
av flera olika modeller från 1959 till 1966.
1961 ändrades namnet till TRIMAB.
NORDIC -
Cabby-fabriken byggde Nordic på uppdrag av
Husvagn-Svensson mellan 1980 och 1981.
NORRLANDSVAGNEN -
Norrlandsvagnar i Bygdsiljum tillverkade vagnen
mellan 1961 och 1971. Sedan 1963 har
Norrlandsvagnar tillverkat personalvagnar,
vilket man gör än idag. NOSSEBROVAGNEN
- Se BOCA.
NYCAB - Lars Nyström i Uppsala hade tidigare tillverkat båtar i glasfiberarmerad plast men börajde tillverka en husvagnsmodell i samma material. Det var en fin boggi-vagn med kraftig isolering. Den var ungefär 5,5 meter lång och utseendet var inte helt olikt Polar Ambassadör. 1973 övertog man tillverkningen av Favorit från Electrolux. OLOFSFORS -
Olofsfors Bruk tillverkade husvagnar på
60-talet. P600 och P650. P650 var liksom
Stjärnvagnen / OPIO 600 en kopia av SMV 10.
OPIO - Se OPIOs historia. ORUST - Intermittent AB i Ellös tillverkade vagnen i mitten av 60-talet. OK-BIVA - En
husvagn från mitten av 70-talet.
POLARVAGNEN
- Bertil Holmqvist och Håkan Wallin började
bygga husvagnar i en lada i Junsele 1964.
Vagnarna var byggda för att klara norrländsk
vinter, så de hade uretan-isolering, dubbla
fönster och värmesystem. 1966 brann fabriksladan
i Junsele och en ny fabrik byggdes i Dorotea.
Först fanns bara modell TB (tvärbädd). 1967 kom
även LB (långbädd). Båda var knappt 4 meter
långa. 1970 kom modell Diplomat som var 5 meter
lång. 1971 kom lyxvagnen Ambassadör som var 6
meter lång. Så långt hade man använt
Polarvagnens ursprungliga formspråk. 1972
lanserade man det nya formspråket med modell
Attaché. I grunden kom detta att vara ända
t.o.m. 1990. 1991 ändrade man bakdelen till full
höjd och benämnde dem Highback.
RESVIL -
Wanners Snickeri & Karrosserifabrik i
Lidköping tillverkade RESVIL mellan 1948 och
1972.
RH-TRAILER -
R. Håkansson och hans företag AB Eringsboda
karrosseri-industri, tillverkade RH mellan 1948
och 1976.
RMS - RMS Industri i Skultorp tillverkade vagnarna mellan 1964 och 1966. ROHAB - Ronneby Husvagnar AB i Kallinge byggde husvagnar av engelsk modell men 1970 övertog man tillverkningen av OPIO. Se OPIOs historia. ROWA - Se
CAMPMAN. SAABO - SAAB tillverkade vagnen i Ljungafabriken utanför Norrköping mellan 1964 och 1968. Saabo gjordes mycket lätt för att passa motorsvaga bilar, som t.ex. SAAB 92. SELGS - Var, liksom OPIO 600, en kopia av SMV 10. SIGAM - Var
en hopfällbar vagn som byggdes i Bromma runt
1960.
SMV -
Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro
började tillverka husvagnar 1948. SMV var
sveriges största husvagnstillverkare under 50-
och 60-talen. De senaste åren har man tillverkat
husvagnar i liten skala på beställning, byggda
på traditionellt hantverksmässigt sätt. Raimo
Tunsved övertog verksamheten 1986 och då hade
han redan varit anställd där i över 20 år. I
mars 2016 gick Raimo Tunsved bort och ingen
verkade villig att driva verksamheten vidare.
Men då klev Henrik Karlsson in och räddade
verksamheten och driver företaget vidare.
SMÅLANDIA - Sävsjö ingick i den brittiska CI-koncernen och tillverkade Sprite, i förbättrat utförande, för den skandinaviska marknaden. Mellan 1985 och 1990 tillverkades även SMÅLANDIA i Sävsjö-fabriken. SMÅLANDSVAGNEN
- Bröderna Staffan och Christer Carlsson
arbetade tidigare på ÖGGESTORP och bildade
SMÅLANDSVAGNEN i Tenhult 1985. Företaget gick i
konkurs 1990. Sanbi i Aneby övertog
verksamheten. 1991 gick företaget i konkurs
igen. Bolaget rekonstruerades och övertogs av
Thor Nilsson i Sjöbo men tillverkningen var
fortsatt i Aneby. Lönsamheten var dålig och
verksamheten lades ner 1995. SPECIALKAROSSER
- Adolf och Reidun Sellgren arbetade tidigare på
POLARVAGNEN och bildade SPECIALKAROSSER i
Dorotea i slutet av 1982. Man tillverkade
specialvagnar som var baserade på Polar. Man
tillverkade även Easy Camper. 1992 försattes
bolaget i konkurs men blev rekonstruerat med
fortsatt verksamhet.
SUN-WEST - Ege
Westin tillverkade SUN-WEST i Hallsberg mellan 1961 och
1965.
SVELAND - Husvagnsförsäljaren Bengt i Örkelljunga lät tillverka SVELAND i England efter egen specifikation mellan 1971 och 1981. SWEDIMA -
Tillverkades i Urshult i slutet av 50-talet. SÄVSJÖ -
Husvagnsfabriken i Sävsjö byggdes 1976 för
tillverkning av vagnar för den brittiska i
CI-koncernen. Utöver den egna Sävsjö-vagnen,
tillverkades Sprite-vagnar i versioner som var
anpassade för den skandinaviska marknaden och av
högre kvalitet än vagnarna som var tillverkade i
England. Företaget hade en brittisk VD som
uttydde Sövsjö som "Safe Sure". 1982 gick CI i
konkurs. 1986 ändrade företaget namn till Sävsjö
Caravan AB. 1987 slogs Polar och Sävsjö ihop i
det gemensamma bolaget Polar & Sävsjö AB.
1990 upphörde Smålandia-modellerna. 1991 lades
tillverkningen ner i Sävsjö och flyttades
istället till Polarfabriken i Dorotea. 1991
lanserades Euroliner-serien. Sista
tillverkningsåret för Sävsjö-vagnarna var 1997. TRELLEBORG -
Var en tidig sandwich-konstruktion i
glasfiberarmerad plast och tillverkades under
60-talet. TRIMAB - Se
MYRBY. UVI - UVI 650 var en kopia av SMV 10 och tillverkades i mitten av 60-talet.
VÄRÖ - Väröbacka Karrosserifabrik tillverkade vagnen i början av 60-talet. VOLVO - 1957 tillverkade Linells i Braås en hopfällbar husvagn åt Volvo, som ett tillbehör till Volvo PV 444.
YBO -
Lindströms Husvagnar i Ystad började tillverka
YBO 1966 i liten skala. Det var en husvagn av
mycket hög kvalitet. 1971 övertog
Fritidsbostäder AB i Everöd tillverkningen. 1974 gick
företaget i konkurs och tillverkningen
upphörde. YNGSJÖVAGNEN - Heides Karrosserifabrik i Yngsjö tillverkade hästvagnar redan 1922. Sedan har man tillverkat olika karosser till ambulanser, bussar, lastbilar, m.m. Mellan 1959 och 1965 tillverkade man husvagnar. ÅTM - I
början av 80-talet tillverkade AB Åsele
Transport Mekano en vagn utan fönster och utan
inredning. Köparen fick själv göra resten. ÄSS-VAGNEN - Se Fjällvagnen.
ÖGGESTORP - 1963 började Bertil Larsson bygga LBE-vagnen i Öggestorp. Bertil hade tidigare arbetat på KABE i Tenhult. Företaget bytte namn till ÖGGESTORP Husvagnar AB. Populära modeller genom åren har bl.a. varit Drabant, Comfort, Regent och Baron. 1994 lanserade man Colibri som var en helt ny modellserie, tillverkad enligt senaste moderna metoder. 1995 gick företaget i konkurs. KABE köpte då företaget. |